Polar (2019)

Jó előfeltételekből pofára esés

Bármennyire is bonyolult személyiségnek hiszem magam, elég nekem annyit mondani, hogy Jonas Åkerlund rendez egy filmet, Mads Mikkelsen főszereplésével, amihez Deadmau5 írja a zenét. Én pedig fogom magam és tűkön ülve várom a végeredményt. Na jó, annyira talán mégse ültem tűkön, ha fél évet haboztam a megnézéssel, de én már csak így szoktam dolgokat várni.

01.jpg

A történet tőmondatokban:  Mads Mikkelsen bérgyilkos. Nagyon profi. Öregszik már. Ettől csak még profibb. Nyugdíjba kell vonulnia. Nem akarnak neki nyugdíjt fizetni. Ezért felbérelnek egy hadsereget. Halottnak nem kell nyugdíjt fizetni. Mads Mikkelsen bepöccen. Kezdődjék a tánc!

Akinek ennyiből nem esett volna le, annak megsúgom, ez egy cool, over-the-top akció-vígjáték... legalább is nagyon úgy tűnik, hogy annak képzeli magát. Ezzel nekem semmi bajom nem lenne, csupán annyi probléma van, hogy hiányzik mögüle bármilyen ehhez szükséges fedezet. Olyan sok sebből vérzik ez a film, mintha maga Mads Mikkelsen lőtte volna egy gépkarabéllyal szitává.

Ironikus, hogy a bevezetőmben leírt 3 érvemhez a mű megnézése mellett, kapcsolódik egy-egy elég súlyos negatívum is. Kísértetiesen hasonló a helyzet, mint ami anno volt az élőszereplős Death Note adaptáció kapcsán. Ott az Adam Wingard, Death Note anime és Netflix hármas miatt voltam őrülten izgatott (mellékesen a Polar is egy Netflix tartalom, de a Death Note idején még nem nyílt ki a szemünk, hogy bármilyen szűrés nélkül pénzelnek minden szart). A végeredmény ott is hasonlóan balul sült el. De ne kerülgessük tovább a forró kását, beszéljünk arról, miért is lett ennyire pocsék film a Polar.

03.jpg

Az első igazán fájó dolog, hogy egy őrült akciófilm akar lenni, de alig van benne valami akció.

Gesztusaiban, egysorosaiban, citromba harapott pofáiban és bizarr tónusában mímeli a Shoot 'Em Up-ot, de elfeledkezik arról, mik tették azt a filmet egyáltalán élvezhetővé. Az ötletesen megkoreografált akciók. A többi mind csak a körítése volt.

Ehhez képest itt minimális akciót kapunk és azon se tudunk igazán mit nézni, mert full basic és még széjjel is van vagdosva, ami 2019-ben minden, csak nem korszerű. A harc jelenetek a körülbelül 10-15 évvel ezelőtti akciófilmek legrosszabb hagyományainak mementóját őrzi. A szörnyű vágás sajnos nem csak itt érhető tetten. Az állandó beállításváltások miatt nincs az egésznek semmi mozifilm hangulata. Inkább hasonlatos egy videókliphez, ami nem véletlen, hisz Åkerlund mondhatni ennek a pápája, de egy filmben érdemes lehet a vágónak kicsit kevesebb munkát adni, mert így olyan túlmozgásos a vizualitás, mint egy feltűnési viszketegséges partra vetett hal. A dolog nevetséges része ott kezdődik el igazán, mikor feltűnik, hogy ugyanazt az úgymond "paráztatós" horror bevágásos rémképek szekvenciát látjuk, mint amit Åkerlund tavalyi filmjében, a Lords of Chaosban is.

Az sem segít különösebben a filmen, hogy rohadt hosszú. Amíg a Shoot 'Em Up rengeteg ötlete egy kevesebb, mint 90 percre volt elég muníció, addig ennél a lényegesen kevesebbet mutató Polar, a rendelkezésére álló majdnem 2 óra alatt borzasztóan unalmasnak és túlnyújtottnak érződik. Ha már akcióval nem, de legalább a többi rendelkezésre álló erőforrással a film nyugodtan dolgozhatott volna. Se a színész Mads Mikkelsennel, se a karakterével látványosan nincs semmi dolga. Adott az egyik legelismertebb és egyik legközkedveltebb európai színész (Javier Bardem és Vincent Cassel mellett), akinek adnak egy olyan főszerepet, akinek szinte nincs is szövege és rezzenéstelen az arca. Ezt bárki el tudja játszani, ez méltatlan hozzá.

02.jpg

Hasonlóan méltatlannak érzem a film zenéjét is Deadmau5-hoz. Rá se lehet ismerni, hogy ez az ő munkája, maximum a néha felcsendülő kellemesen disszonáns akkordokból. Nem tudom, hogy ez az ő hibája-e vagy sem, de a film egyáltalán nem él együtt úgy a zenéjével, ahogy az elvárható lenne akkor, mikor egy ennyire nagy nevű zenei producer szerzi a music score-t. Egyfelől egy akciófilmhez képest bántóan kevés a feszültségfokozó basszus, illetve igazi megjegyezhető témája sincs. Inkább csak amolyan aláfestő dallamok, ami egyáltalán nem rossz, de ennél azért több kéne. Ezt valószínűleg  Åkerlund is érezte, ezért külön licenszelt zenéket is pakolt bele, mint például az Earth, Wind & Fire - September, amit én nagyon szeretek, de hogy semmi köze a Deadmau5 által írt zenéhez az biztos. Ezek miatt csapongó a film hangulata is, ami miatt semmi egységes atmoszférája sincs.

Összefoglalva tehát kaptunk egy rohadt szélsőséges filmet, ami nem alkalmas se akciófilmnek, se hangulatfilmnek. Leginkább, mint a félresikerült over-the-top akciófilmek állatorvosi lova hasznosítható. Jó előfeltételekből pofára esés.

A bejegyzés trackback címe:

https://offscreen.blog.hu/api/trackback/id/tr1814981610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Disztopia 2019.07.31. 00:15:56

Magy kár Mads Mikkelsenért. Sokkal többre érdemes. Amúgy sok sikert a bloghoz!

Csikkszereda 2019.08.01. 09:56:27

Örültem, hogy belefutottam ebbe a posztba, mondtam magamban, elolvasom, mert még nem láttam a filmet, de MM munkássága nagyon érdekel. Szóval érdekelnek a kritikák, hogy tudjam, mire számíthatok. Aztán ahogy olvastam a sztorit, olyan ismerősnek tűnt...basszus, én már megnéztem ezt a filmet, de egyáltalán nem emlékszem rá. Relatíve sok filmet nézek, de ez olyan szinten nem maradt meg még csak képkockákként sem, hogy konkrétan abban a hitben éltem, hogy még nem láttam. Arra sem emlékszem, mi lett a vége, és nem tudom, hogy azért-e, mert az egész film kiesett a fejemből vagy azért, mert vélhetően kikapcsoltam valamikor a közepe felé. Ami nem sűrűn történik meg velem. Szóval, ennyire jó a mű.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2020.06.12. 15:15:13

az utolsó 40 perc ér valamit, egyébként egy alszabott john wick utánzatocska. Mads Mikkelsen az egyetlen aki tud olyan tökös lenni, mint K Reeves, de ezt a filmet ő se tudja megmenteni.
kár érte.

OffScreen

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása